Swedish Orienteering Federation

Frequently asked questions

Category: Sverigelistan - Troubleshooting

Jag har fått nytt namn i Sverigelistan. Varför inträffar detta och hur kan det rättas till?
Det här problemet uppstår när en ändring felaktigt görs i tidtagningssystemet (OLA, OE eller motsvarande). Ofta inträffar det då en deltagare lånar någon annans bricka, anmäler sig på tävlingen med brickan och brickägarens persondata ändras av arrangören, men det personliga id-numret på brickägaren felaktigt blir kvar. Detta id-nummer följer sedan med i den resultatlista som laddas upp till Eventor, vilket innebär att resultatet hamnar bland brickägarens resultat (om det är meriterande för Sverigelistan), samtidigt som brickägarens namn i Sverigelistan ändras till namnet på den person som lånat brickan. Om resultatet är meriterande för Sverigelistan kommer det samtidigt att saknas där för den person som lånat brickan.

Följande behöver göras för att få det rätt igen:

1. Identifiera vilken tävling det felaktiga resultatet laddades upp.

2. Be arrangören leta upp id-numret för den som lånat brickan, ange detta för deltagaren i TA-systemet och därefter ladda upp resultaten på nytt till Eventor. Vid nästa beräkning, som sker varje natt, ska resultatet ha hamnat på rätt deltagare.

3. För att namnet åter ska bli rätt på brickägaren behöver denne delta på en ny meriterande tävling, vars resultat korrekt laddats upp till Eventor. Om namnändring önskas tidigare än så, skicka ett mejl till sverigelistansupport@orientering.se med en länk till brickägarens personliga sida i Sverigelistan.

Personens id-nummer hittas lättast genom att söka upp personen med Sverigelistans sök-funktion. De sista siffrorna i länken till personens egna sida utgörs av id-numret. Till exempel, 12345 är id-numret i http://eventor.orientering.se/Ranking/Runner/Index/12345.

Om personen saknar id-nummer kan fältet för id-nummer lämnas tomt i resultatfilen som laddas upp.

Back

Advertisements

Bagheera