Svenska Orienteringsförbundet

Inlägg i Felsökning > Kan inte beställa utskick av inloggningsuppgifter i IdrottOnline

  • Jörgen Karlsson
    torsdag 29 april 2010 klockan 19:07

    En annan förklaring på samma tema. Jag råkade ut för att flera av mina medlemmar aldrig fick några mail med inloggningsuppgifter. Kollade upp med supporten på idrottonline och de hjälpte mig med en workaround. Vi misstänkte att det kanske var spamfilter på mottagare mailservern. Kollade upp detta via supporten för webservern och de kunde inte hitta några mail. De hänvisade till idrottonline och deras mailserver. Då visar det sig att det har funnits en kryssruta i gamla kubb-on-line där man kunde välja brev istället för email som kommunikation. Detta val finns inte i Idrottonline så man måste ta hjälp av supporten för idrottonline.

    Så kolla upp innan klubbonline går i graven att det inte är så. Man kan ju tycka att detta skulle vara fixat eller möjligt att ändra i idrottonline.

  • Calle Andersson
    söndag 21 februari 2010 klockan 13:50

    Hittade en genväg att byta e-mail om personen finns i gamla KO så byt adressen där (måste vara admin) så slog det igenom och jag kunde skicka inloggningsuppgifterna igen. :-)

  • Robert Jerkstrand
    lördag 20 februari 2010 klockan 17:34

    Jag har råkat ut för liknande som Magnus Gustavsson. Han en medlem vars e-postadress var en gammal e-post. Uppmärksammade inte detta. Kunde inte byta e-postadress och om man skickr nytt lösen så gick det till hans gamla som han inte hade kvar. Jag kontaktade RF och efter en vecka så hade de bytt e-post-adressen till den rätta. Så man verkar inte kunna fixa detta själv utan får ta hjälp av RF. 

  • Magnus Gustavsson
    lördag 20 februari 2010 klockan 12:06

    Även jag löste några av mina problem med hjälp av tipsen nedan. Tack.
    Har dock ett kvarstående problem. En av våra medlemmar hade en e-post-adress registrerad sedan tidigare. Jag uppdaterade till hans nya adress i medlemsregistret utan att kryssa i rutan "uppdatera uppgifter". Allt såg rätt och riktigt ut i medlemsregistret. När jag sedan skulle administrera rättigheter hade givetvis inte adressen ändrats, vilket jag inte uppmärksammade.

    Följden blev att inloggningsuppgifter skickats till den gamla e-postadressen som inte längre finns kvar. Går jag in i medlemsregistret för att ändra möts jag av texten "endast personen själv kan editera sin e-post-adress. Detta görs via mina sidor". Problemet är bara att personen själv inte kommer åt sina inloggningsuppgifter som skickats till en gammal e-postadress....

    Har någon råkat ut för detta och vet hur man ska lösa problemet?

  • Magnus Jonasson
    tisdag 9 februari 2010 klockan 12:11

    Jag upptäckte samma sak som Fredrik. Fick inte upp e-post adresserna när jag skulel skcika inloggningsuppgifter, trots att man såg dem i medlemsregistret.

    Rutan "Uppdatera uppgifter ..." hade jag inte kryssat i.

    Det behövde man inte tidigare. Har påpekat det till RF supporten. Men de har dock inte svarat. Mycket underligt att det fungerar så i alla fall. Tog mig en bra stund att komma på det.

  • Lennart Andersson
    lördag 6 februari 2010 klockan 22:15

    Tack Almström för att du tog upp den här tråden! Jag löste med hjälp av Fredriks tips.
    Jag har flera gånger försökt få ett forum i Idrottonline för att snabba upp inärningen bland användarna runtom i landet, för att hjälpa till att lösa problem, tipsa om buggar mm.
    Men tyvärr utan gehör - tråden här visar dock hur effektivt det kan vara!

  • Fredrik Wicksell
    lördag 6 februari 2010 klockan 18:37

    Jag upptäckte också detta efter att jag suttit och lagt in massor av nya adresser, för att sedan bara mötas av att det var tomt i e-postfältet där man skall skicka ut kontouppgifter.

    Det jag kom fram till var att man först MÅSTE bocka i "Uppdatera uppgifter avseende..."-rutan innan man väljer att skriva in en e-post för en person, både gällande första gången eller om man skall uppdatera befintlig adress. Så det var bara att gå tillbaka och göra så på alla personer. J-vligt knasigt och ologiskt måste man säga. Alltså ingenting med mellanslag i adressen etc.

  • Lennart Almström
    fredag 5 februari 2010 klockan 12:11

    Jag provade med en av medlemmarna. Det gick inte att upptäcka något blanksteg i medlemsregistret. Jag skrev ändå om adressen men det hade ingen verkan. Då tog jag i stället bort epostadressen helt och hållet genom att trycka på krysset och lade till den manuellt en gång till. Och se, det hjälpte!

    Det är tydligen så jag får göra med alla adresserna som inte kommer med. Suck! Tack för hjälpen, Kristina. Nu har jag i alla fall ett sätt att komma runt problemet, och förhoppningsvis kan ditt svar hjälpa även andra som har hamnat i det här dilemmat.

  • Kristina Berlin
    fredag 5 februari 2010 klockan 11:23

    Jag vet att jag fått samma problem någon gång när jag kopierat in e-mailadressen och råkat få med ett blanksteg i slutet på adressen.

  • Lennart Almström
    fredag 5 februari 2010 klockan 10:23

    Denna fråga riktar sig nog inte i första hand till Eventor-utvecklarna, men jag har inte lyckats få svar från RF:s helpdesk, så jag hoppas få en idé från andra som har råkat ut för samma problem eller vet vad som är fel.

    På bilden "Administrera rättigheter" i IdrottOnline där man ska klicka under rubriken Interna sidor för att beställa utskick av inloggningsuppgifter, får jag en grå plupp med vitt kors ("Användaren saknar en giltig e-post") för många medlemmar och det visas ingen e-postadress för dem, trots att jag har registrerat deras e-postadress och den visas när jag tar fram medlemsregistret i IdrottOnline. Är det någon av forumläsarna som har en idé om vad jag ska göra för att åtgärda detta?

Annonser

Bagheera