Tack Anders Kallin för tipset. Jag har inte testat det själv, men baserat på det du skrev så gjorde jag ett dokument med anvisningar och lade upp det på ÖOF:s hemsida under arrangemang (http://öof.se/index.php?page=29). Om någon som jobbar med OLA centralt har lust att lägga in texten i lämplig dokumentation med större spridning så klistrar jag här in den:
Tillsättning av vakansplatser i ungdomsklasser i OLA enligt Östergötlands regler
Enligt tävlingsreglerna för Östergötland så ska det i klasserna inskolning, U1-2, DH12-16 Kort och DH10-16 på varje tävling finnas 5 vakansplatser vardera där man på tävlingsdagen kan anmäla sig till ordinarie startavgift (gäller även på DM).
Det är inte uppenbart hur man på ett smidigt sätt matar in dessa anmälningar till vakansplatser i OLA på tävlingsdagen, men följande metod borde fungera:
- Innan tävling: Skapa en särskild efteranmälningsavgift som bara gäller fram tills dagen innan tävling och knyt denna till ungdomsklasserna istället för den vanliga efteranmälningsavgiften.
- På tävlingen: När man har sparat anmälan så väljer ju OLA en godtycklig vakant-plats, om man trycker på "Etapp" på löparen så finns en knapp "Välj starttider för löparen", där kan man enkelt flytta löparen till den vakant-plats man vill.