Svenska Orienteringsförbundet

Inlägg i Felsökning > Synkronisera med idrottonline

  • Magnus Asplund
    söndag 8 maj 2011 klockan 17:02

    RF har haft ett år på sig att trassla sig ur synkroniseringsproblematiken på sin sida? Är det bristande prioritering? Eller hur svårt kan det vara att hantera ett ändringsdatum i databasen som talar om när en post är förändrad. Det är säkert fråga om månader av effektiv tid som går åt till att undra, kolla & supporta synkroniseringen på sverigebasis.

    Mvh, Magnus/Sumpan

  • Mats Troeng
    söndag 1 maj 2011 klockan 22:16

    Manuell synkning utförd nu. Vi fortsätter att göra det med någon dags mellanrum tills felet hos RF är åtgärdat.

  • Elisabet Nayström-Larsson
    söndag 1 maj 2011 klockan 14:36

    Har hela helgen försökt få över medlemmar från IO till Eventor. Ser att det varit problem tidigare. Medlemmarna IIDO1730944 Alma H, IIDO 1729602 Adrian S

  • Jonas Jerlin
    onsdag 27 april 2011 klockan 9:24

    Antagligen var det detta felet eftersom det fungerar nu, tack!

  • Mats Troeng
    onsdag 27 april 2011 klockan 8:53

    Vi upptäckte ett fel i synkroniseringen igår, som leder till att personer som läggs in under den tid som synkroniseringen sker (tar vanligen någon minut) inte tas med. Felet ligger på RF:s sida och de är infomerade om saken.

    Jag vet inte om det är detta du drabbats av, men om personen fortfarande inte finns med efter den manuella synkronisering jag gjort nu får du höra av dig till mig (mats.troeng(at)jaybis.se) med information om vilken person det handlar om.

  • Jonas Jerlin
    onsdag 27 april 2011 klockan 0:27

    Nu har jag förgäves försökt få över en ny medlem från IO till Eventor i över en vecka. Har kollat att han är aktiv i Orientering samt testat att ta bort och lägga till honom samt naturligtvis använt "Synkronisera med IdrottOnline"-knappen. Är det något känt fel för närvarande ?

    mvh Jonas

  • Örjan Tingström
    torsdag 31 mars 2011 klockan 21:41

    Hmmm, systemet kanske bara var lite trött under några dagar för det löste sig helt plötsligt...

  • Örjan Tingström
    onsdag 30 mars 2011 klockan 17:44

    Nu har jag samma problem som övrig i den här tråden. Jag har en medlem (Tomas Karlsson, IID00083985) som trots att jag har satt att han är aktiv orienterare och synkat Eventor mot IOK så finns han inte i Eventor. Har förutom att synka ett antal gånger också provat ett par gånger att tagit bort och lagt till orienteringen på honom.

  • Mats Troeng
    fredag 2 juli 2010 klockan 8:56

    Det har varit vissa problem med replikeringen sedan i onsdags, men nu ska allt fungera normalt igen. Om din medlem trots det inte finns med nu, kontakta supporten och berätta vem det är.

  • Staffan Törnros
    torsdag 1 juli 2010 klockan 18:46

    Jag la in en ny medlem igår i IO. Jag provade att synkronisera, både igår och idag, men han finns fortfarande inte med i Eventor. Han är sedan tidigare med i både IO och Eventor för en annan klubb, kan det vara ett problem?

  • Annica Kristoffersson
    fredag 28 maj 2010 klockan 9:04

    Jag har fått hjälp av Henrik med nedanstående fråga...

  • Annica Kristoffersson
    fredag 28 maj 2010 klockan 7:23

    Detta har inte med Per-Erik Björklunds fråga att göra direkt men ändå indirekt. Jag la igår till medlemsbehörigheten i Idrott Online på en av klubbens medlemmar (Åke Strid), sedan tidigare fanns epost och att han är aktiv inom orientering redan ibockat. Men fortfarande efter 12h så finns han inte här i Eventor. Jag har inte möjligheten att pröva att synka själv så jag skriver här... Förhoppningsvis finns han snart men fungerar verkligen synken som ni skriver i guiden (nån gång i timman automatiskt)? Tacksam för hjälp att få in min medlem så han kan anmäla sig...

  • Per-Erik Björklund
    fredag 7 maj 2010 klockan 20:27

    Jag gjorde en "medelväg".

    Först gjorde jag i Eventor en synkronisering mot Idrott Online, för att försäkra mig om att jag inte klantat mig. Ingen Marianne där.

    Därefter gick jag in i  "Idrott Online, Medlemsregister", och tog bort kryssrutan för Orientering på Fliken "Idrotter", dvs gjorde henne "passiv", sparade. Sedan kryssade i Orientering igen (och sparade).
    Sedan gick jag in i Eventor och synkroniserade mot Idrott Online, och vips, så var hon där igen, till och med med rätt SI-nummer, men förvald klass var försvunnen (åtminstone tror jag att jag lagt in förvald klass tidigare). Har nu också anmält och allt ser ut att fungera bra.

     

     

  • Mats Troeng
    fredag 7 maj 2010 klockan 7:47

    I synkroniseringsfilen från IdrottOnline står din fru som borttagen medlem. Det verkar ju inte stämma med din beskrivning, så jag ska undersöka fallet med RF.

    Det du kan försöka med är att ta bort henne som medlem i IO och sedan lägga till henne igen, så får vi se om den ändringen kommer över till Eventor. I annat fall e-postar du supporten så lägger vi till henne manuellt.

  • Per-Erik Björklund
    torsdag 6 maj 2010 klockan 23:30

    Min  fru har försvunnit, i Eventor-medlemslistan alltså. På Bergslagsträffen i April var allt OK. Hon finns med i Idrott Online, och är ikryssad "Aktiv" i orientering. Jag har tryckt på Synk med Idrotten Online flera gånger.
    När jag försöker logga in med hennes uppgifter i Eventor, får jag beskedet "Användaren finns i Idrott Online, men är inte medlem i någon orienteringsklubb", vilket alltså inte stämmer.

    Som en del i felsökningen har jag korrigerat hennes E-postadress, men hon var försvunnen redan innan det.

    Vad ska jag försöka med, tips mottages tacksamt.

  • Mats Troeng
    onsdag 5 maj 2010 klockan 20:58

    Nu fungerar funktionen som den ska. Observera att det kan ta ett tag (1-2 minuter) för synkroniseringen att köra, så det kan behövas lite tålamod.

  • Anders Runander
    tisdag 4 maj 2010 klockan 23:51

    Jag råkade ut för samma sak när jag skulle lägga upp en ny medlem som jag skulle anmäla till  tävling, och det var lite bråttom, för anmälningstiden höll på att gå ut. Men det var bara på'n igen med en ny synkning, och så kom namnet upp.

  • Mats Troeng
    tisdag 4 maj 2010 klockan 17:00

    Funktionen är aktiverad, men tydligen töms inte cachen på rätt sätt så att gamla medlemslistor kan visas i upp till en timme. Det kommer en uppdatering i slutet av veckan som fixar det.

  • Björn Holmgren
    söndag 2 maj 2010 klockan 19:34

    Såg en ny knapp på sidan Admin-Medlemmar: "Synkronisera med idrottonline". Klickade på knappen och fick svaret att synkronisering har genomförts. Medlemmen jag lagt in i IO kom dock inte upp i Eventor. Är funktionen aktiverad? 

Annonser

Bagheera