Forum

Välkommen till Eventors forum! Här kan du diskutera Eventor tillsammans med SOFT:s Eventor-ansvariga, utvecklare och andra Eventor-användare. Forumet består av ett antal kategorier, som i sin tur innehåller ämnesbaserade trådar. Du behöver vara inloggad för att skapa trådar och skriva inlägg i forumet.

Supporthjälp

Forumet är i första hand avsett för diskussion mellan användare. Har du en supportfråga, besök vår frågor och svar-sida eller kontakta supporten.

Kategorier

  • Trådar för allmän diskussion om Eventor.
  • Trådar som handlar om felsökning. Kom ihåg att bifoga en noggrann beskrivning av felet inklusive hur man går tillväga för att upprepa det samt relevanta felmeddelanden, så ökar chansen att du får hjälp!
  • Trådar som beskriver funktioner som du saknar i Eventor.
  • Trådar för diskussion om OLA, Svenska Orienteringsförbundets tävlingsadministrativa system.
  • Trådar för diskussion om Sverigelistan.

Senaste 20 inläggen

10 | 20 | 50 | 100

  • Felix Alnervik
    fredag 17 november 2017 klockan 10:28

    Jag tar gärna emot det.

    felix@hsok.se

  • Johan Jacobsson
    torsdag 16 november 2017 klockan 22:56

    Jag har en del nerskrivet från Stafett-SM 2016 om det kan vara till hjälp.

  • Felix Alnervik
    torsdag 16 november 2017 klockan 9:40

    Finns det någon som har skrivit ner någon slags dokumentation på hur man ska hantera OLA vid stafetter?

  • Felix Alnervik
    tisdag 17 oktober 2017 klockan 21:42

    Kan vara det som jag felanmälde i juni, men ännu ej fått någon kommentar på :/

    Lyckades inte ladda ner beställningarna från Eventor till OLA.

    "Ett fel har inträffat vid läsning av XML-fil. Lyckades inte lägga till tjänster för personer i databasen. Fortsätt inläsning?"

  • Fredric Johansson
    tisdag 17 oktober 2017 klockan 19:12

    Vad är fixat i 5.4.1-10? Det står bara "Åtgärdar problem med tjänster" men säger inget om vad problemet skulle ha varit.

  • Henrik Persson
    måndag 16 oktober 2017 klockan 13:30

    Ja buggen kvarstår när man kör faktureringen i OLA.

    Det skapas ingen transaktion när man kryssar i betalt utan det är bara tabellen ola.entriesentryfees som uppdateras med ett värde i payedAmount-fältet.

    Det måste köras någonting efter det som även uppdaterar värden i ola.transactions-tabellen för att faktureringen ska bli korrekt.

    Detsamma gäller till viss del även betalning av hyrbrickor som hålls i en annan tabell, ola.servicerequests. Där uppdateras inte heller beloppet korrekt men det finns dock info där om hyrbrickor. Även där måste det även till en transaktion efteråt för att det ska räknas korrekt.

    Jag har kommit runt detta med att skriva egna script för tävlingarna  vid 25mannahelgen men det är knappast jag rekommenderar någon annan arrangör.

  • Stefan Månsson
    onsdag 27 september 2017 klockan 10:36

    Testade så klart även med "Mål", även då kommer ej godkända löpare med även om man väljer att de inte skall visas.

  • HS
    lördag 23 september 2017 klockan 22:54

    Längst ner på anmälningsöversikten finns en rad med det.

  • Fredric Johansson
    lördag 23 september 2017 klockan 21:07

    Går det att se direkt i eventor hur många som inte anmält bricknummer vid anmälan? Har för mig att jag sett det tidigare men hittar inte det nu.

  • Mats L
    fredag 22 september 2017 klockan 14:41

    Men de blir ju inte underkända förrän vid målgång, så vid radion är de fortfarande godkända.

  • Stefan Månsson
    fredag 22 september 2017 klockan 10:14

    Det finns en inställning för att inkludera eller exkludera "ej godkänd". Klicka på "Inställningar" högst upp i fönstret "Visa aktuell ställning". Längst ner i den meny som visas finns "Inkludera ej godk.".

    När jag testade upplever jag dock att listan fortfarande innehåller ej godkända även när man kryssar ur det valet. Så den funktionen behöver nog felanmälas. (Eller så gjorde jag fel.)

  • Mats L
    fredag 15 september 2017 klockan 22:36

    Man kan använda "Radera felaktiga radiotider" för att rensa bort ej godkända löpare.

  • Johan Tinnert
    fredag 15 september 2017 klockan 20:36

    När vi under tävling bevakar en klass har vi valt att använda tre "fönster" för speaker:

    "Radio" - med "Start" som förvarning,

    "Förvarning" - med "Radio" som förvarning,

    "Mål" - med "Förvarning" som förvarning.

    Bilder som visar hur det ser ut på skärmen kan man se här: Drive-mapp

    Allt fungerar som vi vill förutom en sak. Om en tävlande efter målgång registreras som diskvalificerad eller ej godkänd uppdateras resultatet för "Mål" och personen placeras i botten av resultatlistan. Men detta händer inte för "Förvarning" och "Radio", istället är den tävlande fortfarande kvar som godkänd och behåller sin placering.

    Detta skapar problem för speaker när en ej godkänd tävlande som startat tidigt placerar sig högt i resultatlistan och då ger fel uppgifter om hur löpare som kommer efter placerar sig.

    Finns det någon lösning på detta problem?

  • Mats L
    måndag 11 september 2017 klockan 13:09

    Om man kör fakturor via Eventor så kommer kontantbetalningarna från direktanmälan med. I Ola så syns det i "Anmälningskontroll / Anmälningsavgifter / Betalt belopp".

  • Stefan Håkansson
    måndag 11 september 2017 klockan 8:15

    Har kört tävling för någon vecka sedan. Felet kvarstår även vid senaste fixen. Det blir fortsatt helt fel i fakturorna. Tur dock att det finns listat under anmälningskontrollen.

    En korrigering är akut!

  • Gunnar Svanberg
    torsdag 31 augusti 2017 klockan 15:38

    Som rubriken lyder, vad använder man fältet "Resultatuttag" till vid registrering av direktanmälan?

     

  • Lars Arneborg
    lördag 26 augusti 2017 klockan 20:24

    Jag föreslår att anmälningstidpunkten för en tjänst är när den tjänsten beställs första gången. Om det sedan tillkommer anmälningar av nya tjänster eller förändringar av redan bokade tjänster från samma klubb eller person är det bara dessa nya tjänster samt förändringar som får nytt anmälningstidpunkt. Om man t.ex. vill ha en campingruta mindre får detta stå som minus en campingruta på nya datumet. Som systemet ser ut idag är det mycket svårt att se vad som är nytt och gammalt eftersom alla tjänster tilldelas nytt datum om man gör en liten förändring i bokningen. Jag hade ansvaret för campingen på U10mila i år och detta orsakade mycket onödigt jobb med att kolla upp vilka bokningar som var nya.

  • Anders Persson
    torsdag 24 augusti 2017 klockan 23:07

    Tack för den. Han som gjorde tävlingen i OLA är lite grön, och hade råkat skriva in tiden som 00:09:00, istället för 09:00:00.

    Bra, det förklarar saken.

  • Mats L
    onsdag 23 augusti 2017 klockan 13:36

    Vad var nolltiden satt till? Äldre SI-brickor har bara 12-timmarsklocka.

  • Anders Persson
    tisdag 22 augusti 2017 klockan 22:37

    Var med i datavagnen på en tävling i helgen. När klockan passerat lunch började vi få negativa sluttider på folk.

    Tittade jag på rådata från stämplingen visade det sig att alla stämplingar, både vid kontroller och mål, gjorda efter lunch inte hade tiden 12:xx:xx utan 00:xx:xx. Tiden när brickan lästes av var dock rätt, 12:xx:xx.

    Koll av loggen i avläsningsenheterna visar att vissa brickor har stämplingarna efter lunch som 00:xx:xx, andra som 12:xx:xx. Men även de som har 12:xx:xx visar 00:xx:xx när jag tittar i OLA.

    Brickorna som hade rätt tid i avläsningsenhetens logg hade alla nummer >700000.

    På den här tävlingen användes OLA 5.3.0-23, vilket inte är nyast. Men jag har aldrig sett det här med den versionen tidigare.

    Jag kan inte kolla loggen i inläsningsdatorerna, för de hade de lånat in, och de datorerna är återlämnade.

    Vi fick lösa det här så att vi sorterade på tiderna och ändrade måltiden på alla som hade en negativ tid. Då fick vi ut resultat på tävlingen. Sen fick alla kontrollstämplingar som började med 00 ändras till 12, för att sträcktiderna skulle bli rätt.

    Någon som sett detta eller rent av vet vad det beror på?

Annonser